− Hogyan írja le a Biblia Krisztus testtélétele előtti és
utáni fizikai megjelenését?
„És most te
dicsőíts meg engem, Atyám, te magadnál azzal a dicsőséggel, amellyel bírtam te
nálad a világ létele előtt” (Jn 17:5).
„Az ő feje pedig és a haja fehér vala, mint a fehér gyapjú,
mint a hó; és a szemei olyanok, mint a tűzláng; És a lábai hasonlók valának az
izzó fényű érchez, mintha kemencében tüzesedtek volna meg; a szava pedig olyan,
mint a sok vizek zúgása. Vala pedig a jobb kezében hét csillag; és a szájából
kétélű éles kard jő vala ki; és az ő orcája, mint a nap, amikor fénylik az ő
erejében” (Jel 1:14-16).
− Mit mond a Biblia
Krisztusnak arról a fizikai megjelenéséről, amelyben itt volt a földön?
„Felnőtt, mint egy
vesszőszál ő előtte, és mint gyökér a száraz földből, nem volt neki alakja és
ékessége, és néztünk reá, de nem vala ábrázata kívánatos!” (Ésa 53:2).
„Annakokáért az az
indulat legyen bennetek, mely volt a Krisztus Jézusban is, Aki, mikor Istennek
formájában vala, nem tekintette zsákmánynak azt, hogy ő az Istennel egyenlő,
hanem önmagát megüresíté, szolgai formát vévén föl, emberekhez hasonlóvá lévén”
(Fil 2:5-7).
„Felele nékik János, mondván: Én vízzel keresztelek; de köztetek van, akit ti nem ismertek, Ő az, aki utánam jő, aki előttem lett, akinek én nem vagyok méltó, hogy saruja szíjját megoldjam” (Jn 1:26, 27).
− Hogyan írja le
Ellen White Krisztus fizikai megjelenését?
„János szavait senki másra nem lehetett alkalmazni, csak a
régen megígért Messiásra. A Messiás köztük volt! A papok és a vezetők
meglepetten néztek körül, remélték, hogy felfedezhetik, akiről János beszélt.
Őt azonban nem lehetett észrevenni a tömegben” (DA 136; JÉ 105).
„Nátánael Jézusra
tekintett, és csalódást érzett. Lehetséges, hogy ez az ember, aki a nehéz munka
és szegénység jegyeit viseli magán, a Messiás?” (DA 139; JÉ 108).
„Gyalog járt, és
közben tanította követőit. Öltözete poros volt, mert útközben bepiszkolódott,
megjelenése pedig nem volt vonzó. Viszont az isteni ajkáról elhangzó egyszerű,
elevenbe vágó igazságok hatására hallgatói elfeledkeztek külsejéről, és nem az
ember, hanem annak tanítása vonzotta őket” (4T 373).
„Jézus és a főpap
közötti ellentét, beszélgetésükből élesen kirajzolódott… Ez előtt a nagy
tekintélyű személyiség előtt állt a mennyei Felség, külső csillogás, pompa
nélkül. Ruházatán az utazás nyomait viselte, sápadt arca türelmes szomorúságot
fejezett ki, a rajta látható méltóság és jóindulat különös ellentétben állt a
főpap büszke, elbizakodott, indulatos arckifejezésével” (DA 594; JÉ 499).
„Nem volt olyan szép,
ami rendkívülivé tette volna Őt az emberek között. Nem volt olyan elbűvölő
jelenség, aki a figyelmet felhívta volna magára” (5BC 1131).
Félretette dicsőségét és fenségét. Isten volt, de egy időre
lemondott istenségének dicsőségéről” (RH 1887. július 5).
− Ha Krisztus személyiségének nem volt semmiben különleges
fizikai vonzereje, akkor miért vonzódott hozzá mégis olyan sok ember?
„És látván őt az Úr,
megkönyörüle rajta” (Lk 7:13).
„Jézus pedig
rátekintvén, megkedvelé őt” (Mk 10:21),
„mivel hogy szerette
az övéit e világon, mindvégig szerette őket” (Jn 13:1).
„Arcának szépsége,
nagyszerű jelleme, és mindenekfelett a tekintetében és hangjában megnyilvánuló
szeretet Hozzá vonzott mindenkit, akit még nem keményített meg a hitetlenség.
Ha nem kedves, együttérző lelkületet sugározott volna minden pillantása és
szava, nem vonzotta volna Magához az óriási tömegeket úgy, ahogyan tette” (DA
254; JÉ 203).
„Az emberek
Krisztusba, mint Messiásba vetett hite nem azon alapult, amit láttak, és nem
azért hittek Benne, mert valami személyes vonzereje volt, hanem mert
megismerték kiváló jellemét” (7BC 904).
„Mikor az Isten Fia
eljött erre a földre, hogy mint emberáldozatként meghaljon, félretette
dicsőségét és felmagasztalt alakját. Magassága csak egy kicsivel volt nagyobb
az általánosnál. Személyes megjelenése semmiféle különös jegyet nem hordott
isteni jellemzőiből, amely önmagában hitre indított volna. Mégis a tökéletes
alakját, a tiszteletet parancsoló magatartását, és a jóindulatot,
szeretetet és szentséget kifejező tekintetét nem lehetett összehasonlítani
senki más, földön élő emberével” (4SGa 119).
„Krisztushoz
munkájának és szavainak egyszerűsége és komolysága vonzott oly sok embert” (Ev
53).
− Hogyan írja le a
Biblia és E.G. White Krisztus barátságos természetét? Meleg, barátságos
természete volt-e?
„Mennyire kedves, előzékeny és udvarias volt Ő, mikor azok
felé fordult, akik Hozzá jöttek! A legszerencsétlenebbek is úgy érezték, hogy
megszólíthatják Őt” (1902. 149. levél).
„Ő nagyon közösségi
volt; de megvolt Benne a tartózkodó méltóság is, mely nem bátorított túlzott
bizalmaskodásra” (Ev 636).
„Jézus minden
formájában megfeddte az önző vágyak kielégítését, de természeténél fogva
társaságkedvelő volt. Bármilyen rendű és rangú ember vendégszeretetét
elfogadta. Ellátogatott a gazdagokhoz és szegényekhez, műveltekhez és tanulatlanokhoz, és arra vágyott, hogy
gondolataikat a mindennapi élet problémáiról a lelki, örök dolgok magasságába
emelje” (DA 150, 151; JÉ 118).
„Elkápráztathatta
volna a világot nagy és ragyogó tudásával, de Ő tartózkodó és hallgatag volt”
(FE 338). „Volt egy otthon, melyet szívesen látogatott: Lázár, Mária és Márta
otthona, mert a hit és szeretet légkörében lelke nyugodalmat lelt” (DA 326; JÉ
269).
− Krisztus a „fájdalmak férfiá” -nak hívatik (Ésa 53:3). Ez azt jelenti talán, hogy mindig szomorú volt? '
„Nézvén a hitnek fejedelmére és bevégezőjére Jézusra, aki az előtte levő öröm helyett, megvetve a gyalázatot, keresztet szenvedett, s az Isten királyi székének jobbjára ült” (Zsid 12:2).
„Azon órában
örvendeze Jézus lelkében” (Lk 10:21).
„Üdvözítőnk tényleg a fájdalmak embere volt, ismerte a
gondot és szomorúságot, mert szíve minden emberi nyomor előtt nyitva volt. Noha
élete az önmegtagadás élete volt, amelyet fájdalom és gond árnyékolt be, de kedélye,
lelkülete nem volt nyomott. Arcvonásai nem mutattak haragot és bosszúságot,
hanem mindig békések, derűsek voltak. Szívéből az élet kimeríthetetlen forrása
áradt, s bárhová ment is, oda nyugalmat, békét, örömet és vidámságot vitt” (SC
120; JV 98).
„Szívének örömét gyakran zsoltárokkal és mennyei énekekkel
fejezte ki. Názáret lakói gyakran hallották hangját, amint dicsérettel és
hálával járult Isten elé. A mennyel éneke által tartott kapcsolatot. Ha társai
a fárasztó munkáról panaszkodtak, a Megváltó ajkáról felszálló édes dallam
felvidította őket” (DA 73; JÉ 52,53).
„Mielőtt elhagyták a
felsőház szobáját, az Üdvözítő dicséretet énekelt tanítványaival. Nem valami
gyászos, szomorú siralmat, hanem egy örvendező húsvéti éneket énekeltek (Zsolt
117)” (DA 672; JÉ 579).
− Krisztus, mint
teremtő, milyen hatalommal rendelkezik?
„Minden ő általa
lett, és nála nélkül semmi sem lett, ami lett” (Jn 1:3).
„Mert Őbenne
teremtetett minden, ami van a mennyekben és a földön, láthatók és
láthatatlanok, akár királyi székek, akár uraságok, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok:
mindenek Ő általa, és Ő reá nézve teremtettek, És Ő előbb volt mindennél, és
minden Ő benne áll fenn” (Kol 1:16,17).
„A természet tanúskodik arról, hogy az, akinek végtelen a
hatalma, nagy a jósága, kegyelme, szeretete teremtette a földet, és élettel és
örömmel töltötte be” (8T 256).
„Kezében tartja a
mindenség megszámlálhatatlan világait, de gondoskodik a kis madár
szükségletéről is” (SC 86; JV 71).
− A földi szolgálata
alatt használta-e Krisztus az isteni hatalmát arra, hogy önmagán segítsen?
„Én semmit sem cselekedhetem magamtól” (Jn 5:30).
„Sem akkor, sem
később, földi élete során nem tett csodát a maga érdekében. Csodálatos tettei
mind mások javát szolgálták” (DA 119; JÉ 91).
„Így amikor Krisztust
megvetéssel kezelték, akkor Ő erősen kísértésbe esett, hogy kinyilvánítsa
isteni lényét. Egyetlen szavával és tekintetével arra tudta volna kényszeríteni
üldözőit, hogy olyan Úrnak vallják meg, aki Úr volt királyok és uralkodók,
papok és templom felett is. Éppen ez volt azonban Krisztus nehéz feladata, hogy
megtartsa azt a helyzetét, amelyet maga választott magának, amikor úgy döntött,
hogy hozzánk hasonló emberként éli le életét ezen a földön” (DA 700; JÉ
604,605).
− Krisztus mikor kezdte újból használni isteni hatalmát
saját érdekében?
„Felele Jézus és
monda nékik: Rontsátok le a templomot, és három nap alatt megépítem azt”
(Jn 2:19).
„Mikor a hatalmas
angyal szava elhangzott Krisztus sírjánál ezt mondván: «Atyád hív téged», akkor
az Üdvözítő előjött a sírból azzal az élettel, amely önmagában volt…
Istenségében Krisztusnak megvolt a hatalma arra, hogy széttörje a halál bilincseit”
(DA 785; JÉ 692).
− Mielőtt Krisztus e világra jött, mennyire volt teljes az
ismerete?
„Tehát előre
megjelentém néked, mielőtt bekövetkezett, tudtodra adtam” (Ésa 48:5).
„Járásomra és
fekvésemre ügyelsz, minden útamat jól tudod. Mikor még nyelvemen sincs a szó,
immár egészen érted azt, Uram!” (Zsolt 139:3,4).
„A VAGYOK azt jelenti: örökké létezni; a múlt, a jelen és
a jövő Istennek ugyanazt jelenti. Látja a legtávolabbi múltat, és a legmesszebb
jövőt ugyanolyan világosan, mint mi a naponkénti eseményeket” (1BC 1099).
− Amikor Krisztus itt
járt a földön, milyen korlátai voltak ismeretének?
„Arról a napról és
óráról pedig senki semmit sem tud, sem az égben az angyalok, sem a Fiú, hanem
csak az Atya” (Mk 13:32). „Most, anyja ölében pontosan azokat a szavakat
tanulta, amelyeket Ő maga mondott Mózes által Izráelnek… Ő, a mindenség
teremtője, elmélyült azokban a tanításokban, amelyeket Ő maga írt a földre, a
tengerre és az égboltra” (DA 70; JÉ 49,50).
„Mielőtt a földre
jött, a tervet és minden részletét, tökéletesen elrendezte. Mégis, az emberek
közt jártában lépésről lépésre Atyja akarata igazgatta” (DA 147; JÉ 114).
„Földi élete során Krisztus nem készített tervet magára nézve.
Isten elgondolását fogadta el Önmagával kapcsolatban, és az Atya napról napra
feltárta előtte akaratát” (MH 479).
„Az Üdvözítő nem tudott
átlátni a sírkamrát elzáró kövön. Egyetlen bíztató reménysugarat sem látott,
hogy majd győztesként jön elő a sírból, és semmi biztosíték nem volt arra, hogy
az Atya elfogadja áldozatát. Krisztus attól félt, hogy a bűn oly súlyos Isten
szemében, hogy örökre elszakítja Őt az Atyától” (DA 753; JÉ 661).
− Hogy írja le a Biblia és E.G. White Isten mindenütt jelenvalóságát?
„Vajon elrejtőzhetik-é valaki a rejtekén, hogy én ne lássam
őt? azt mondja az Úr, vajon nem töltöm-é én be a mennyet és a földet? azt
mondja az Úr” (Jer 23:24).
„Hová menjek a te
lelked elől és a te orcád elől hova fussak? Ha a mennybe hágok fel, ott vagy,
ha a Seolba vetek ágyat, ott is jelen vagy. Ha a hajnal szárnyaira kelnék, és a
tenger túlsó szélére szállanék: Ott is a te kezed vezérelne engem, és a te jobb
kezed fogna engem” (Zsolt 139:7-10).
„Semmi sem történhet
a világegyetem bármely részében anélkül, hogy a mindenütt jelenvaló Isten ne
tudna róla” (3BC 1141).
− Krisztus
testtélétele hogyan hatott mindenütt jelenvalóságára?
„De én az igazat mondom néktek: Jobb néktek, hogy én
elmenjek: mert ha el nem megyek, nem jő el hozzátok a Vígasztaló: ha pedig
elmegyek, elküldöm azt ti, hozzátok” (Jn 16:7).
„Az emberi test
kötöttsége miatt Krisztus nem tudott egy és ugyanazon időben mindenütt jelen
lenni. Azért éppen a követői érdeke volt az, hogy Krisztus elmenjen az Atyához,
és elküldje a Lelket utódjaként a földre” (DA 669; JÉ 575).
„Megváltónk örökre
viselni fogja kereszthalálának nyomait. A bűn kegyetlen munkájának semmi emléke
nem marad, csak a sebhelyek Krisztus fején, oldalán, kezén és lábán” (GC 674;
NK 598).
− Milyen előjogot élveznek majd a megváltottak?
„És látják az ő orcáját, és az ő neve homlokukon lesz” (Jel
22:4).
„Annakokáért az Isten is felmagasztalá Őt, és ajándékoza
néki oly nevet, amely minden név fölött való, hogy a Jézus nevére minden térd
meghajoljoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. És minden nyelv
vallja, 25 hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére” (Fil 2:9- 11).
„Isten népének abban
a kiváltságban lesz része, hogy szabadon érintkezhet az Atyával és a Fiúval. «
Most tükör által homályosan látunk» (1Kor 13:12).
Most Istenről csak
annyit tudhatunk, amennyit az emberekkel való eljárásai és a természet dolgai
visszatükröznek belőle. De majd színről színre látjuk Őt, és nem lesz köztünk
fénytompító fátyol. Közelében leszünk, és nézhetjük orcájának dicsőségét” (GC
676,677; NK 600). (írta:O.László.)