(Mk 11:27-33). Ismét bementek Jeruzsálembe. És amikor Jézus a templomban volt, odamentek a főpapok, az írástudók és a vének, (28) és így szóltak hozzá: Milyen hatalommal cselekszed ezeket, és ki adta neked ezt a hatalmat, hogy ilyeneket tegyél? (29) Jézus pedig így
válaszolt nekik: Kérdezek tőletek valamit, feleljetek rá, és akkor megmondom nektek, milyen
hatalommal cselekszem ezeket. (30) Vajon János keresztsége mennyből való volt-e vagy
emberektől? Válaszoljatok nekem! (31) Azok pedig így tanakodtak egymás között: Ha azt
mondjuk, a mennyből, azt fogja mondani, akkor miért nem hittetek neki? (32) Vagy talán
mondjuk azt: emberektől? De féltek a sokaságtól, mert Jánosról mindenki úgy gondolta,
hogy valóban próféta volt. (33) Ezért így feleltek Jézusnak: Nem tudjuk. Jézus pedig ezt
mondta nekik: Én sem mondom meg nektek, milyen hatalommal cselekszem ezeket. /RÚF/
A templom megtisztítását követő napon a vallási vezetők találkoztak Jézussal a templom
udvarán, és felelősségre vonták. Nekiszegezték a kérdést, hogy milyen hatalommal cseleke
dett előző nap. Nem az igazságot keresték, hanem csapdába akarták csalni. Amennyiben azt
állítja, hogy Istentől származik a hatalma, akkor tiltakozni fognak, hogy nem lehet ilyen tekintélye egy egyszerű ács fiának. Ám ha azt mondja, hogy emberi tekintéllyel lépett fel,
őrültnek nyilvánítják.
Jézus azonban átlátott a mesterkedésükön. Azt mondta: felel a kérdésükre, ha előbb ők válaszolnak neki. Majd megkérdezte, hogy Keresztelő János keresztsége vajon Istentől vagy
emberektől volt-e. A vezetők azonnal megértették, hogy ők kerültek csapdába. Ha azt válaszolják, hogy Istentől, akkor Jézus azt fogja mondani: „Miért nem hittetek hát neki?” Ám
ha azt mondják, hogy emberektől volt, akkor félhetnek a nép haragjától. Így hát hazudtak,
azt felelték, hogy nem tudják. Jézusnak ezzel lehetősége nyílt arra, hogy Ő se válaszoljon a
kérdésükre.
(Mk 12:1-12) Jézus ekkor példázatokban kezdett szólni hozzájuk: Egy ember szőlőt ültetett,
kerítéssel vette körül, borsajtót ásott, és őrtornyot épített. Azután bérbe adta szőlőmunkásoknak, és idegenbe távozott. (2) Majd, amikor eljött az ideje, elküldött a munkásokhoz egy
szolgát, hogy megkapja tőlük a részét a szőlőterméséből. (3) De azok megragadták a szol
gát, megverték, és elküldték üres kézzel. (4) Ismét elküldött hozzájuk egy másik szolgát, ezt
pedig agyba-főbe verték, és megalázták. (5) Újból küldött egy szolgát; ezt megölték, azután
sok más szolgát is; némelyeket megvertek, másokat pedig megöltek. (6) Volt még egy szeretett fia. Utoljára őt küldte el hozzájuk, mert azt gondolta: A fiamat meg fogják becsülni. (7)
A munkások azonban ezt mondták egymás között: Ez az örökös, gyertek, öljük meg, és mienk lesz az örökség! (8) Megragadták, megölték őt, és kidobták a szőlőn kívülre. (9) Mit tesz hát majd a szőlő ura? Eljön, és elpusztítja a munkásokat, azután másoknak adja a szőlőt. (10) Vajon nem olvastátok a Szentírásban: „A kő, amelyet az építők megvetettek, az lett
a sarokkő; (11) az Úrtól lett ez, és csodálatos a mi szemünkben”? (12) Ekkor elakarták őt
fogni, de féltek a sokaságtól. Mert megértették, hogy róluk mondta a példázatot. Ezért ott
hagyták őt, és elmentek. /RÚF/
Jézus elmondott egy példázatot egy szőlőskertről, egy gazdáról és a bérlőkről, akik bérbe
vették a földet. Ez a történet sok hasonlóságot mutat Ézsaiás 5. fejezetében a szőlőskert
példázatával, amelyben Isten a hűtlen Izraelt vádolja. Mindenki felismerhette a párhuzamot,
különösen a vallási vezetők.
(Ézsaiás 5:1-30). Dalt éneklek kedvesemről, szerelmesem szőlőjéről. Szőlője volt kedvesem
nek kövér hegyoldalon. (2) Fölásta és megtisztította a kövektől, beültette nemes vesszővel.
Közepére tornyot emelt, sajtót is vágatott benne. Várta, hogy jó szőlőt teremjen, de az vad
szőlőt termett! (3) Most azért, Jeruzsálem lakói és Júda férfiai, tegyetek igazságot köztem
és a szőlőm között! (4) Mit kellett volna még a szőlőmmel tenni, amit meg nem tettem? Azt
vártam, hogy jó szőlőt terem majd, miért termett mégis vadszőlőt? (5) Megmondom én nektek, most mit teszek szőlőmmel: kerítését lerombolom, hogy lelegeljék, kőfalát kidöntöm,
hogy összetiporják! (6) Hagyom, hogy elvaduljon: nem metszik, nem kapálják, fölveri a tövis és a gaz. Megparancsolom a felhőknek is, hogy ne adjanak rá esőt! (7) A Seregek Urának szőlője: Izráelnek háza, és gyönyörű ültetvénye: Júda férfiai. Törvényességre várt, és
lett önkényesség, igazságra várt, és lett kiáltó gazság! (8) Jaj azoknak, akik házat házhoz
ragasztanak, és mezőt mező mellé szereznek, míg hely sem marad másnak, és csak ti laktok
ebben az országban! (9) Ezt hallottam a Seregek Urától: Az a sok ház romba dől majd, a
nagyok és szépek lakatlanná lesznek. (10) Tíz hold szőlő csak egy bat bort terem, tíz véka
vetőmag csak egy vékát terem! (11) Jaj azoknak, akik már reggel is ital után járnak! Estig
elmulatnak, bor hevíti őket. (12) Citera és lant, dob, fuvola és bor mellett lakmároznak, de
az Úr tetteit nem veszik észre, kezének munkáját nem látják meg. (13) Ezért megy fogságba
népem, bár még nem tudja. Éhen halnak előkelői, a köznép pedig szomjan eleped. .... folytatás a 30-versig./RÚF/
A történet különös fordulatot vett, hiszen a bérlők nem hajlandók átadni a termést a földterület tulajdonosának. Bántalmazták, sőt meg is ölték a szolgáit. Végül a tulajdonos elküldte
szeretett fiát, mert arra számított, hogy őt már csak tisztelni fogják, de nem így történt. Fel
tűnő a logikátlanság, ami igazolja is a rájuk kirótt büntetést.
Jézus ezzel a történettel komolyan figyelmeztette a vallási vezetőket, hogy merre tartanak.
Ennek fényében a példázat szeretetből fakadó figyelmeztetés. Még nem volt túl késő számukra, hogy megváltozzanak és elkerüljék a biztos ítéletet. Egyesek később valóban meg is
tértek, megváltoztak és elfogadták Jézust, mások azonban nem.
White idézet: A papok látták, hogy olyan dilemmába kerültek, amiből semmilyen okoskodás nem húzhatja ki őket… Ha a papok elhitték János bizonyságát, hogyan tagadhatták meg
Krisztus Messiás-voltát? Ha elmondták volna, amit valójában hittek, hogy János szolgálata
emberektől van, akkor a nép haragjának viharát zúdítják magukra, mert ők prófétának tartották Jánost.
A sokaság élénk érdeklődéssel várta a döntést. Tudták: a papok hitvallásukban elfogadták
János szolgálatát, s elvárták, hogy minden további nélkül Isten küldöttjének ismerjék el őt.
Miután a papok titkon tanácskoztak, elhatározták, hogy nem járatják le magukat. Képmutatóan tájékozatlanságot színlelve így szóltak: „Nem tudjuk.” „Én sem mondom meg néktek –
felelte Krisztus –, micsoda hatalommal cselekszem ezeket.” (Mt 21:27) – Jézus élete, 593
594./old.