Ézsaiás próféta egy későbbi király, Uzziás (i.e.
790-739) uralkodása vége felé, i.e. 745-ben kezdte meg szolgálatát.
Az
elnyomással és jóléttel együtt járt a gőg és a külsőségek szeretete, a durva
részegeskedés és a mulatozó kedv. Lásd: Ézsa 2:11–12; 3:16; 18–23; 5:22; 11–12!
Ézsaiás korában a bálványimádás már senkit nem lepett meg. Lásd: Ézsa 2:8–9. A
bűnös szokások annyira elterjedtek a társadalom minden rétegében, hogy az a
kevés ember, aki hű maradt Istenhez, sokszor már-már elvesztette bizalmát és
engedett a csüggedésnek, a kétségbeesésnek. Úgy rémlett, hogy Isten Izráellel
való szándéka meghiúsul, és az engedetlen nép Sodoma és Gomora sorsára jut.
Nem csoda, ha ilyen állapotok láttán Ézsaiás
visszariadt a felelősségtől, amikor Uzziás uralkodásának utolsó évében Isten
megbízta, hogy vigye el intő és feddő üzenetét Júdának.
Ilyen gondolatok kavarogtak fejében, amikor
Ézsaiás a templom csarnokában állt. Egyszer csak mintha a templom belső ajtaja
kinyílt és függönye fellebbent volna, benézhetett a szentek szentjébe, ahova
még a próféta sem léphetett be. Látomás tárult Ézsaiás elé a magas trónon ülő
Jahvéről. Dicsőségének fátyola betöltötte a templomot. A trón mindegyik oldalán
szeráfok lebegtek. Alkotójuk előtt szolgálva, arcukat betakarták hódolatukban
és ismételgették ünnepélyes fohászukat: „Szent, szent, szent a Seregek
Ura, dicsősége betölti az egész földet!” (Ézsa 6:3), s úgy tűnt, hogy az
ajtókeret és a cédrusajtó megremeg hangjuktól, és a házat betöltötte hódolattal
zengő dicsőítő énekük (Ézsa 6:2).
Miközben Ézsaiás Urának dicsőségét és fenségét
szemlélte ebben a látomásban, lelkét Isten tisztaságának és szentségének érzete
töltötte el. Milyen éles ellentét volt Teremtőjének páratlan tökéletessége és
azoknak a bűnös élete között – önmagát is beleértve –, akik régóta Izráel és
Júda választott népe közé tartoznak! „Jaj nékem! – kiáltotta.
Elvesztem, mert tisztátalan ajkú vagyok, és tisztátalan ajkú nép között lakom.
Hiszen a Királyt, a Seregek Urát látták szemeim!” (Ézsa 6:5) De egy
szeráf odajött hozzá, hogy szorongását feloldja és alkalmassá tegye fontos
küldetésére. Az oltárról vett izzó parázzsal e szavak kíséretében érintette
ajkát: „Íme, ez megérintette ajkadat, bűnöd el van véve, vétked meg van
bocsátva.” Majd Isten hangja hallatszott. „Kit küldjek el ki megy el
követségünkben?” – kérdezte. Ézsaiás válaszolt: „Itt vagyok, engem küldj!”
(Ézsa 6:7–8).
A mennyei lény ezt parancsolta Isten várakozó
követének:„Menj és mondd meg e népnek: Hallván halljatok,
de ne értsetek, látván lássatok, de ne ismerjetek! Tedd kövérré e nép szívét,
tedd süketté a fülét, és kösd be a szemét, hogy szemével ne lásson, fülével ne
halljon, szívével ne értsen, és megtérve meg ne gyógyuljon” (Ézsa
6:9–10). A próféta feladata világos volt: emelje fel szavát, és
tiltakozzék az elhatalmasodó bűnök ellen.
Isten szándéka végül megvalósul. Beérik
szolgája fáradozásának és Isten minden hűséges szolgája munkájának gyümölcse. A
maradék üdvösséget kap. Ennek megvalósulása érdekében az intés és kérlelés
üzenetét hirdetni kell az engedetlen népnek. Így szól az Úr: „Míg el
nem pusztulnak, és lakatlanok nem lesznek a városok, a házakban nem lesz ember,
a föld pedig pusztává nem válik”(Ézsa 6:11). (EGW: Próféták és
királyok)
Zsidó hagyomány szerint a próféta mártírhalált halt Manassé király uralkodása kezdetén (2Kir. 21:16 )"És Manasse nagyon sok ártatlan vért is ontott ki, úgy hogy Jeruzsálem minden felől megtelt vele, azon a vétkén kivül, amellyel vétekbe ejtette Júdát, gonoszul cselekedvén az Úr szemei előtt."