A szombat megtartása a törvény cselekedete, éppen úgy, mint, ne ölj, ne paráználkodj, ne lopj stb. Csupán jó cselekedetek által, senki sem üdvözül. Az igaz keresztényi hit nem tanítja a jó cselekedetek által való üdvözülést. Senki sem lehet igazságos a saját cselekedetei által, bármennyire jónak, vagy nemeseknek tűnnek is. Ezeket az igazságokat olvashatjuk a Galátzia és a Rómabeliekhez írott levelekben.
„De nagy a különbség aközött, ha valaki azért tesz jót, hogy üdvözöljön, vagy mint Pál mondja, hogy megigazuljon, vagy pedig azért tesz jót, mert hit által, Krisztusban már megigazult.”
A szombattartás tehát az újjászületett egyén életében nem egyéb üres formaságnál. Akinek a szívében azonban Jézus él, szövetség megnyilvánulását jelenti az.
Jézus Krisztus tisztít meg hitünk által és lakozik a szívünkben. Amint azonban Krisztust szívünkbe és életünkbe fogadjuk, akkor azonnal beteljesednek bennük mindazok a dicsőséges dolgok, amelyek Isten törvényének rendeltetik. Olvassuk ezt (Róm.8:3,4) versekben. "Mert a mi a törvénynek lehetetlen vala, mivelhogy erőtelen vala a test miatt, az Isten az ő Fiát elbocsátván bűn testének hasonlatosságában és a bűnért, kárhoztatá a bűnt a testben. Hogy a törvénynek igazsága beteljesüljön bennünk, kik nem test szerint járunk, hanem Lélek szerint."
Hogy szombat valóságos jellemét megérthessük, kel hogy visszatekintsünk az idők kezdetére, amikor még nem volt bűn a földön. Itt megtaláljuk Isten tökéletes tervét. Itt megtaláljuk azt, aminek mindenkor kellet volna lenni és ami majd lenni fog, amikor már a bűn uralma végetért.
A történet úgy szól Isten befejezte munkáját és minden „igen jó” volt. „Elvégezteték ég és a föld és azoknak minden serege.” Ekkor Isten megnyugodott. „Megszűnék a hetedik napon minden munkájától, amelyet alkotott vala”(1Móz. 2:2)" Mikor pedig elvégezé Isten hetednapon az ő munkáját, a melyet alkotott vala, megszűnék a hetedik napon minden munkájától, a melyet alkotott vala." Az édeni otthonban, mely a jobb világ dicsőségeit tükrözte vissza a Teremtő megnyugodott szombatnapon és megtartotta azt az emberrel együtt, aki átadta Isten az uralmat e földre.
Nem, azért mert Isten elfáradt és azért nyugodott meg! A szombat nem azért volt elrendelve és adatott az embernek, mert az Isten vagy az ember fáradt volt. A Teremtőről azt olvassuk „az Úr nem fárad és nem lankad el”(Ésa.40,28) "Hát nem tudod-é és nem hallottad-é, hogy örökkévaló Isten az Úr, a ki teremté a föld határait? nem fárad és nem lankad el; végére mehetetlen bölcsesége!" és az ember aki az Ő hasonlatosságára teremtett, nem ismerte a testi satnyulást, csak miután a bűn bejött. Ha nem jött volna a világra a bűn, akkor ismeretlenek volnának előttünk a fáradt idegek és izmok, akkor nem lenne sem betegség, sem halál. Miután a szombat a bűnbeesés előtt adatott, annak a legelső és legfontosabb célja nem az volt, hogy az ember megszűnjön munkájától, hanem az, hogy ugyanazt a „nyugalmat” élvezze, amely Teremtője élvezett.
Aki nem lát mást a szombat-tartásban, mint mindennapi munkájának huszonnégy órán át való megszüntetését, mint testi pihenést, vagy egy kis változatosságot és a templomba menést, még nem találta meg a szombati áldást titkát, ami az embernek adatott.
A szombat az embernek Istennel való együttes nyugalma, kölcsönös érzelme és szívbeli megértése volt.
Hogy az első szombat áldása maradandó legyen, hogy annak tapasztalatában e föld lakói örökké részesüljenek Isten elrendelte, hogy minden következő szombat, az elsőnek ismétlése legyen. A feljegyzés így szól „Megáldá Isten a hetedik napot és megszentelé azt”(1Móz. 2,3) Ez a kijelentés magában foglalja az isteni célt, isteni hatalmat, isteni jellemet, és bölcsesség teljességét.
Kérem, vegyük tekintetben először is azt, hogy az írás hetedik napról beszél, másodszor, hogy kijelenti e nap „megszentelt” voltát azaz, hogy e nap szent célra el lett különítve. Így tehát láthatjuk a hetedik nap volt kiemelve, nem pedig valamely időnek hetedik napja.
A negyedik parancsolat azon hetedik napra hívja fel a figyelmet, amely kezdetben volt elrendelve. Megváltó ugyanazon szombatnapot ünnepelte, amely a Sinai hegyen volt elrendelve.
Jézus Krisztus egész földi életén át a hét hetedik napját tartotta meg. Olvasd el a (Luk.4,16) "És méne Názáretbe, a hol felneveltetett: és beméne, szokása szerint, szombatnapon a zsinagógába, és felálla olvasni" .és egyéb verseket. Ha tehát valaki nyugalom napot akar tartani keresztény létére ugyan azon napon kell megtartani amelyen Krisztus is megtartotta.
Jézus Krisztus világosan tanítja a hegyi beszédben a törvény maradandóságát. Olvassuk (Máté 5,17, 18) "Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem. Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, a míg minden be nem teljesedik." és a következő verseket. Pál apostol isteni ihletés által kijelenti a hit megerősíti a törvényt. (Róm.3,31)."A törvényt tehát hiábavalóvá tesszük-é a hit által? Távol legyen! Sőt inkább a törvényt megerősítjük".
A szombattartás tehát az újjászületett egyén életében nem egyéb üres formaságnál. Akinek a szívében azonban Jézus él, szövetség megnyilvánulását jelenti az.
Jézus Krisztus tisztít meg hitünk által és lakozik a szívünkben. Amint azonban Krisztust szívünkbe és életünkbe fogadjuk, akkor azonnal beteljesednek bennük mindazok a dicsőséges dolgok, amelyek Isten törvényének rendeltetik. Olvassuk ezt (Róm.8:3,4) versekben. "Mert a mi a törvénynek lehetetlen vala, mivelhogy erőtelen vala a test miatt, az Isten az ő Fiát elbocsátván bűn testének hasonlatosságában és a bűnért, kárhoztatá a bűnt a testben. Hogy a törvénynek igazsága beteljesüljön bennünk, kik nem test szerint járunk, hanem Lélek szerint."
Hogy szombat valóságos jellemét megérthessük, kel hogy visszatekintsünk az idők kezdetére, amikor még nem volt bűn a földön. Itt megtaláljuk Isten tökéletes tervét. Itt megtaláljuk azt, aminek mindenkor kellet volna lenni és ami majd lenni fog, amikor már a bűn uralma végetért.
A történet úgy szól Isten befejezte munkáját és minden „igen jó” volt. „Elvégezteték ég és a föld és azoknak minden serege.” Ekkor Isten megnyugodott. „Megszűnék a hetedik napon minden munkájától, amelyet alkotott vala”(1Móz. 2:2)" Mikor pedig elvégezé Isten hetednapon az ő munkáját, a melyet alkotott vala, megszűnék a hetedik napon minden munkájától, a melyet alkotott vala." Az édeni otthonban, mely a jobb világ dicsőségeit tükrözte vissza a Teremtő megnyugodott szombatnapon és megtartotta azt az emberrel együtt, aki átadta Isten az uralmat e földre.
A szombat az embernek Istennel való együttes nyugalma, kölcsönös érzelme és szívbeli megértése volt.
Hogy az első szombat áldása maradandó legyen, hogy annak tapasztalatában e föld lakói örökké részesüljenek Isten elrendelte, hogy minden következő szombat, az elsőnek ismétlése legyen. A feljegyzés így szól „Megáldá Isten a hetedik napot és megszentelé azt”(1Móz. 2,3) Ez a kijelentés magában foglalja az isteni célt, isteni hatalmat, isteni jellemet, és bölcsesség teljességét.
Kérem, vegyük tekintetben először is azt, hogy az írás hetedik napról beszél, másodszor, hogy kijelenti e nap „megszentelt” voltát azaz, hogy e nap szent célra el lett különítve. Így tehát láthatjuk a hetedik nap volt kiemelve, nem pedig valamely időnek hetedik napja.
A negyedik parancsolat azon hetedik napra hívja fel a figyelmet, amely kezdetben volt elrendelve. Megváltó ugyanazon szombatnapot ünnepelte, amely a Sinai hegyen volt elrendelve.
Jézus Krisztus egész földi életén át a hét hetedik napját tartotta meg. Olvasd el a (Luk.4,16) "És méne Názáretbe, a hol felneveltetett: és beméne, szokása szerint, szombatnapon a zsinagógába, és felálla olvasni" .és egyéb verseket. Ha tehát valaki nyugalom napot akar tartani keresztény létére ugyan azon napon kell megtartani amelyen Krisztus is megtartotta.
Azután olvassuk el Jakab tanítását, aki szóról szóra felemlíti a hatodik és hetedik parancsolatot, hogy ezzel kimutassa, mely törvényről beszél és e törvény „királyi törvény”-nek, valamint „és szabadság törvény” - ének nevezi, és Isten ezen törvény szerint fogja megítélni az embereket. (Jakab 2, 8-12)."Ha ellenben megtartjátok a királyi törvényt az Írás szerint: Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat, jól cselekesztek. De ha személyválogatók vagytok, vétkeztek, elmarasztaltatva a törvény által, mint annak megrontói. Mert ha valaki az egész törvényt megtartja is, de vét egy ellen, az egésznek megrontásában bűnös. Mert a ki ezt mondotta: Ne paráználkodjál, ezt is mondotta: Ne ölj. És ha nem paráználkodol, de ölsz, törvényszegővé lettél. Úgy szóljatok és úgy cselekedjetek, mint a kiket a szabadság törvénye fog megítélni."
Jézus Krisztus által újonnan megerősített törvény a szombatot is magában foglalja és ez elől senki sem menekülhet.
Jézus Krisztus által újonnan megerősített törvény a szombatot is magában foglalja és ez elől senki sem menekülhet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése