A valdensek más néven lyoni szegények
Valdes (Vald Péter) gazdag lyoni kereskedő volt, aki teljes vagyonát a
szegényeknek adományozta, majd vándorprédikátor lett. Nézeteiben teológiailag
nem távolodott el a kereszténységtől, mint az akkor elterjedt más eretnek
szekták (a dualista alapelvű katharok, bogumilok), ezzel szemben az
egyházszervezet és a világi hatalom ellen lépett fel.
A
valdensekről két alapvető elképzelés él: az egyik és általánosan elfogadott
elképzelés szerint egy félrement szekta, amelyet nagy részben Vald Péterhez kötnek, a másik pedig a Zarándok Gyülekezet című könyvben leírt
elképzelés, miszerint az apostoli egyházig visszanyúló nagyszerű igazhitű hívők
voltak. (Wikipédia)
A valdensek a Déli- Alpokban éltek, hitvallásuk és annak megélése az apostoli időkig nyúlt vissza. Sorsuk az apostolokéhoz hasonlóan teljes volt a háborúsággal és üldözéssel. A hitükért üldözött valdensek egy csoportja a tél közepén menekülésre kényszerült az Alpok zord hegyeit megmászva, melynek sokan estek áldozatul, a megalkuvást nem ismerő közösség odaszánt, tiszta életével. (Nicholas Stoltzfus: Amiért érdemes meghalni)
Isten Igéje hosszú évszázadokon át lepecsételt könyv
volt, és – a valdensek bibliafordítását kivéve – csak az iskolázottak által
ismert nyelveken szólalt meg. Európa
népei közül a valdensek az elsők között voltak, akik a Szentírást
lefordították.' Évszázadokkal a reformáció előtt már volt anyanyelvükre
átültetett, kézzel írt Bibliájuk. Az igazságot hamisítatlanul ismerték, és ez
elég ok volt arra, hogy szerfelett gyűlöljék és üldözzék őket
A valdensek a
Szentírásból nemcsak azt tanulták meg, hogy Isten miként bánt az emberekkel a
múltban, és mit nyilatkoztatott ki a jelen felelősségeiről és feladatairól,
hanem felismerték a jövő veszélyeit és örömeit is. Hitték, hogy e föld
történelme nemsokára lezárul, és miközben könnyek között imádkozva
tanulmányozták a Bibliát, még mélyebben átérezték drága kijelentéseit, és
kötelességüket, hogy másoknak is el kell mondaniuk a megmentő igazságot. A
megváltás terve világosan tárult eléjük a Biblia szent lapjairól, és mert
hittek Jézusban, szívükben öröm, reménység és béke lakozott. Amikor a fény
bevilágított értelmükbe, és boldoggá tette szívüket, szerették volna sugarait
azokra is hinteni, akik a pápai tévelygés sötétségében élnek. (E.G.W: A nagy küzdelem)
A valdensek közül némelyek szombatot ünnepeltek. Sokáig tartó,
véres üldözésük beszédesen szemlélteti, milyen politikát folytatott Róma a vele
ellenszegülőkkel. Mások is hasonlóképpen szenvedtek a negyedik parancsolat
iránti hűségükért. Az etióp és abesszin egyház történelme különösképpen
sokatmondó. A középkor sötétjében Közép-Afrika keresztényeit szem elől
veszítette a világ, és ők hosszú századokon át szabadon gyakorolhatták hitüket.
De Róma végül tudomást szerzett létezésükről, és az abesszin császárt csakhamar
rávette, hogy ismerje el a pápát Krisztus helytartójának. Ezt további
egyezkedések követték. Majd egy rendelet született, amely a legszigorúbb
büntetés terhe mellett megtiltotta a szombat ünneplését. A pápai zsarnokság
azonban nemsokára olyan kellemetlen iga lett, hogy az abesszinok elhatározták:
letörik a nyakukról. Iszonyú harc árán kiűzték birodalmukból a római
katolikusokat, és helyreállították az ősi hitet. (EGW: A nagy küzdelem)
A
valdens területek egyházközségekre voltak felosztva, amelyeket egy-egy pásztor
vezetett. Ő prédikálta az Igét, tanította a gyermekeket, látogatta a betegeket.
Őt a gyülekezet vezetésében egy laikus tanács segítette. A zsinat évente
egyszer találkozott általában Angogra völgyének csúcsán és a pásztorok és
laikus vezetők egyenlő számban voltak jelen. Volt, hogy összesen 300-an
találkoztak ott és ültek a fűben az alázatos és tanult vezetők és vitatták meg
a gyülekezeteik és nyájaik kérdéseit. Mivel a Biblia ritka jelenség volt, ezért
a fiatalok oktatásának alapvető része volt, hogy kívülről megtanulták az
Újszövetség jelentős részét és pontosan idézniük kellett. Idejük egy részét
kitöltötte, hogy az Írásokat másolták, hogy amikor misszióba mennek, akkor
magukkal vihessék az Írásokat. Miután a helyi iskolát kijárták a valdens
gyerekek igen gyakran mentek el felsőoktatásba, vagy akár egyetemre is, így
Párizsba a Sorbonne-ra, ahol a legmagasabb műveltséget sajátították el
Az
inkvizíció intézményét Narbonne szomszédságában, e hely közelében 1210-ben
Domonkos, a dominikánus rend alapítójának irányításával szervezték meg. Amikor
az inkvizíciót a toulouse-i zsinaton, 1229-ben állandó intézménnyé
fejlesztették ki, azt is megtiltották az egyház nem papi tagjainak, tehát az
összes híveknek - hogy a Bibliát a latin zsoltárok kivételével - olvassák.
Tilos volt a Bibliát a népeknek saját nyelvükre lefordítani. Az inkvizíció
intézménye gondoskodott arról, hogy mindaz, ami még a keresztes hadjáratok
pusztításai után megmaradt, megsemmisüljön. Krisztus hitvallói közül sokan a
Balkánra menekültek, mások a szomszédos országokban szóródtak széjjel. Provence
kultúrája elpusztult, Dél független tartományait beolvasztották a francia
királyságba. (Valdensek története (szuk.hu))
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése