„Hogy levetkezzétek ama régi élet szerint való óembert, amely meg van romolva a
csalárdság kívánságai miatt; megújuljatok pedig a ti elméteknek lelke szerint, és
felöltözzétek amaz új embert, mely Isten szerint teremtetett igazságban és valóságos
szentségben” Eféz. 4,22-24. I. A régi élet szerinti „ó-ember”
Az apostol üzenetének, a mottóigének megértése érdekében először szükséges meghatározni, mit is
kell az „ó-ember” fogalmán értenünk. Pál apostol három jelzővel próbálja körülírni és érthetővé
tenni ezt a fogalmat.
1.A „régi élet szerinti” cselekedetekhez kötődik
2.„Meg van romolva”, vagyis a megromlott természetünkről beszél, amely a bűnös életmódban
érzi jól magát.
3.A „csalárdság kívánságaival” teljes. Csalárd, (álnok, kétszínű, megtévesztő, csalóka), vagyis
olyan kívánságokkal teljes, amelyek álnok módon megtévesztik az embert. Ezek részben az
örökölt hajlamokban jelentkeznek, részben pedig az élet folyamán felvett kívánságokban.
A másik tény, amit világosan látnunk kell, hogy az „ó-ember” nem az anyagi, hústestünkkel
kapcsolatos valami, hanem a belső emberünk része. Az Isten által teremtett embert a Biblia alapján
a következőképpen lehetne felosztani az I. Kor. 4,16. alapján. "a mi külső emberünk megromol is, a
belső mindazáltal napról-napra újul."
Az Isten által teremtett ember felosztása
1.Külső ember: Folyamatosan megromlik. Fizikai természet. Fizikai test
2.Belső ember: Folyamatosan megújul. Lelki természet. Lelki test
A belső emberünket is kétfelé lehet választani
1.Ó ember: Megromlott természet szerinti élet
2.Új ember: Isten akarata szerinti élet
A kettő közötti átmenet mindig folyamatosan és fokozatosan történik,
Egyik állapotból a másikba.
Az ó-emberünknek nem kell feltétlenül kapcsolatban állnia személyiségünkkel. Pál apostol szerint le
lehet vetkőzni ezt az óembert, amely meg van romolva. Ha le lehet vetkőzni, akkor ez azt jelenti,
hogy a személyiségünk felette áll az ó embernek, döntési lehetőséggel rendelkezik felette, el tud határolodni tőle.
Egy másik igeversben még határozottabban fejezi ki magát Pál: „levetkezvén az érzéki bűnök
testét…” (görög - szomatosz tész szarkosz). Kol. 2,11.
• A rómabeliekhez írt levelének pedig teljesen különválasztja és szembeállítja egymással a
megromlott ó-embert és a személyiségünket. „Mert gyönyörködöm az Isten törvényében a belső
ember szerint; De látok egy másik törvényt az én tagjaimban, mely ellenkezik az elmém
törvényével, és engem rabul ád a bűn törvényének, mely van az én tagjaimban.” Róm. 7,22-23.
• Ezzel Pál azt is szeretné jelezni, hogy ez a két dolog elválasztható és elkülöníthető egymástól,
mármint a belső lényünknek a régi és az újjászületett állapota, ezért a régi óember a Szentlélek
segítségével levetkőzhető.
• Amikor az Isten Lelkének munkája nyomán szembekerül egymással az ó-ember és az újonnan
született személyiség, akkor kezdődik az előbbi levetkőzése, amely viszont nem egy pillanat
műveként történik meg, hanem egy életen át tartó folyamat eredményeként.
• Ezt a folyamatot nevezzük megszentelődésnek.
Az ó-ember levetkőzése azért szükséges, mert mint láttuk, megromlott a csalárdság kívánságai által.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ó-ember még a jó kívánságokat is bűnös módon akarja
kielégíteni. „Csalárdabb a szív mindennél, és gonosz az; kicsoda ismerhetné azt?” Jer. 17,9.
Az ó-ember levetkőzését többféleképpen is megkísérlik az emberek.
- Vannak olyanok, akik úgy szeretnék megoldani ezt a problémát, hogy a régire megpróbálják
felvenni az újat.
•E „megoldás” azonban nem kielégítő, mert így csak olyan újat vagyunk képesek felvenni,
amely nem takarja el teljesen a régit, és így a magunk készítette igazság ruhánkban is
mezítelenek maradunk Isten előtt. II. Kor. 5,4. (Ádám és Éva is ebbe a hibába esett az
Édenben.)
•„Krisztus igazságossága nem köpeny, mellyel eltakarhatók a meg nem vallott és el nem hagyott
bűnök…” (JÉ, 466.)
•„Mindazok, akik bár magukra rakják a szentély ékességeit, de nincsenek betakarva Krisztus
igazságának öltözetével, az ő mezítelenségük rútságában maradnak majd.” (5T, 81.)
-Vannak, akik saját erőfeszítéseik által kísérlik meg a kívánt változást elérni, de ezek a
próbálkozások többnyire kudarccal végződnek.
•„Mert nem a jót cselekszem, melyet akarok; hanem a gonoszt cselekszem, melyet nem akarok.”
Róm. 7,19.
-Vannak azután olyanok, akik csak bizonyos dolgokat akarnak levetkőzni.
•Az ilyen megoldást azonban Isten nem fogadja el. „Senki sem szolgálhat két úrnak. Mert vagy
az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik és a másikat megveti. Nem
szolgálhattok Istennek és a Mammonnak.” Mát. 6,24.
•Isten a teljes változás igényével áll elénk: „Azért ha valaki Krisztusban van, új teremtés az; a
régiek elmúltak, ímé, újjá lett minden”. II. Kor. 5,17.
Pozitív és időtálló eredmény csak lehet életünkben, ha már megtanultuk Istenre bízni belső
emberünk folyamatos megújítását.
•„Mert Isten az, a ki munkálja bennetek mind az akarást, mind a munkálást jó kedvéből.” Fil
2:13)
Csak akkor mondhatjuk azt, hogy levetkőztük az ó-embert, ha a régi élet cselekedetei elmaradtak
életünkből, ha már nem láthatók rajtunk, ha nincs kapcsolatuk velünk, nem tapadnak hozzánk, és ne
szennyezik életünket.
•„Ne hazudjatok egymás ellen, mivelhogy levetkeztétek amaz ó embert, az ő cselekedeteivel
együtt.” Kol. 3,9.
•Az ó-emberünk levetkőzése nem hajtható végre globálisan, kizárólag bűnönként tehető meg.
Mindig csak azzal a bűnnel kapcsolatban, amit már felismertünk, és amitől készek vagyunk
elszakadni.
Az ó-ember levetése azonban nemcsak annyit jelent, mintha egy kabátot levetnénk magunkról.
•Egy kabátot ugyanis akkor veszek vissza magamra, amikor éppen akarom ezért Isten a
bűnökkel kapcsolatos vetkőzésnél ennél sokkal többet vár tőlünk.
•Azt szeretné, ha az ó-embert nemcsak levetnénk, mint egy kabátot, hanem azt, hogy feszítsük is
meg, „indulataival és kívánságaival együtt”. Gal. 5,24.
•Ezzel egyrészt azt mondja, hogy az ó-emberünknek meg kell halnia, másrészt pedig azt, hogy
ez a halál nem hirtelen és gyorsan következik be, hanem lassú halál lesz.
•Ezért fogalmaz más helyen úgy az apostol, hogy „megerőtelenüljön a bűnnek teste, hogy
ezután ne szolgáljunk a bűnnek” Róm. 6,6.
•Csak akkor fog megerőtelenedni bennünk a bűn teste, ha készek vagyunk megfeszíteni, vagyis
halálra szánni.
(Írta: O. L.)