(Róm 8:1-2). Nincsen
azért most már semmiféle kárhoztató ítélet azok ellen, akik Krisztus Jézusban
vannak, (2) mert az élet Lelkének törvénye megszabadított téged Krisztus
Jézusban a bűn és a halál törvényétől. /RÚF/ Luther korában új szelek kezdtek
fújni a keresztény egyházban. Emberek tízezreit tanították meg arra, hogy ne
csak önmagukra, a saját bűneikre, hanem Jézusra tekintsenek. Kétségtelen, hogy
amikor magukra néztek, arra, amilyenek voltak, csak elkeserítő dolgokat láttak.
Vajon a mai hívők nem tapasztalnak hasonlót? Ezért kell Jézusra figyelnünk!
Isten kegyelme átformál.
Londonban Wesley János elment a morva hívők összejövetelére. Ámulattal
hallgatta, amint felolvasták Luthernek a Római levélhez írt bevezetőjét.
Életében először akkor kezdte megérteni az evangéliumot. Valami megmozdult
benne, különösen vonzotta Krisztushoz, aki az életét adta érte. „Éreztem, hogy
az üdvösség tekintetében valóban Krisztusban, egyedül Krisztusban bíztam.
Bizonyosság töltött el, hogy elvette a bűneimet, az én bűneimet is, megmentett
a bűn és a halál törvényétől.” (John Whitehead: The Life of the Rev. John
Wesley. M. A. London, 1793, Stephen Couchman, 331./old.)
(Kol 1:10). hogy
élhessetek az Úrhoz méltóan, teljes mértékben az ő tetszésére, és teremjetek
gyümölcsöt mindenfajta jó cselekedettel, és növekedjetek Isten ismeretében. /RÚF/
(1Pt 2:2.) Mint
újszülött csecsemők a hamisítatlan lelki tejet kívánjátok, hogy azon
növekedjetek az üdvösségre /RÚF/
(2Pt 3:18). Inkább növekedjetek a kegyelemben és a mi Urunk, üdvözítő Jézus
Krisztusunk ismeretében. Övé a dicsőség most és az örökkévalóságban! /RÚF
A reformátorok szisztematikusan
tanulmányozták az Igét, hogy még több igazságot felfedezzenek. Nem elégedtek
meg azzal, amit már ismertek, sem a csekély vagy semmiféle fejlődést nem
biztosító merev vallási tapasztalattal, hanem arra vágytak, hogy jobban megismerjék
Krisztust. A középkorban sok bibliakövető keresztény végtelen nagy árat
fizetett hűségéért. Megkínozták, bebörtönözték, elüldözték vagy kivégezték
őket. Javaikat, földjeiket elvették, otthonukat felégették, családjukat
üldözték. Elűzték őket hazájukból, és ők azt a várost keresték, „melynek
építője és alkotója az Isten” (Zsid 11:10). Áldást mondtak hóhéraikra,
amikor kínozták őket, a sötét, nyirkos cellákban sínylődve pedig számot
tartottak Isten ígéreteire, hogy fényesebb jövőt hoz. Börtönbe vetették őket,
mégis szabadok voltak – szabadok Krisztusban, Igéjének igazságaiban, közeli
visszatérésének reménységében.
„Isten hűséges szolgái nem
egymaguk dolgoztak. Miközben a levegőbeli fejedelemségek, hatalmasságok és
gonosz lelkek összefogtak ellenük, az Úr nem hagyta el népét. Ha szemük
megnyílt volna, éppúgy látták volna, hogy mennyei lények segítik őket, miként a
régi próféta. Amikor Elizeus szolgája az őket körülvevő és a menekülés minden
lehetőségét elvágó ellenséges seregre mutatott, a próféta így imádkozott: »Óh,
Uram! nyisd meg kérlek az ő szemeit, hadd lásson« (2Kir 6:17). Íme, a hegy
tele volt tüzes szekerekkel és lovakkal! A menny serege ott állomásozott, hogy
megvédje Isten emberét. Így vigyáztak Isten angyalai a reformáció ügyét
szolgáló munkásokra is…
Amikor hatalmas ellenség
fogott össze, hogy a reformált hitet megdöntse, és úgy tűnt, hogy ezek fognak
kardot rántani ellene, Luther ezt írta: »Sátán kimutatja dühét. Istentelen
főpapok ármánykodnak és háború fenyeget bennünket. Buzdítsátok a népet, hogy
küzdjön vitézül Isten trónja előtt imában és hitben, hogy ellenségeink Isten
Lelke által legyőzve nyugodni kényszerüljenek! Legfőbb szükségletünk és legfőbb
dolgunk az imádkozás! Tudja meg a nép, hogy ki van téve a kard élének és Sátán
haragjának! Ezért imádkozzon«”! (Ellen G. White: A nagy küzdelem.)
Az evangélium alapja a hit
általi megigazulás hatalmas igazsága, amit Luther újból felfedezett. Ez a
fundamentuma az üdvösség reménységének. Az „Erős vár a mi Istenünk” kezdetű
énekében megszólaltatja az evangélium lényegét: „A harcra erőnk mit sem ér, Mi
csakhamar elesnénk; De küzd értünk a hős vezér, Kit Isten rendelt mellénk.
Kérdezed: ki az? Úr Jézusom az, Ki Isten Fia, Az ég és föld Ura, Ő a mi
diadalmunk” (Hitünk énekei.)