Jób 1:8. Erre ezt mondta az Úr a Sátánnak: Észrevetted-e szolgámat, Jóbot? Nincs hozzá fogható a földön: feddhetetlen és becsületes ember, féli az Istent, és kerüli a rosszat. /RÚF/
Nem kis dolog, hogy maga Isten
illette Jóbot a „feddhetetlen” és „igaz” jelzőkkel! Ráadásul olyannyira feddhetetlen és
igaz ember volt, hogy ez akkoriban páratlannak számított az
egész földön. Még egyszer, ezt szó
szerint Isten mondta róla!
Ráadásul azután is elismételte az
Úr, amit korábban mondott Jóbról – hogy nincs hozzá hasonló a
földön feddhetetlenségben,
igazságban és így tovább –, miután a férfi az egyik csapást szenvedte
el a másik után. Isten azonban
ekkor még egy dolgot hozzátett: Jób továbbra is olyan maradt,
mint amilyen volt, „noha ellene
ingereltél, hogy ok nélkül rontsam meg őt.” (Jób 2:3)
Nagyszerű bepillantást nyújt
Jób tökéletességébe és igazságába az, hogy nem engedte el az Urat
mindannak ellenére sem, ami
történt, pedig még a szerencsétlen sorsú felesége is uszította: „Erősen
állsz-e még mindig a te feddhetetlenségedben? Átkozd meg Istent, és halj meg!”
(Jób 2:9, ÚRK) A könyv fényt vet Jób életének egy másik oldalára is, arra,
ami még a tragédia bekövetkezte előtt volt.
Jób 29:12-16. Mert megmentettem
a segítségért kiáltó nincstelent és az árvát, akinek nem volt
támasza. Az elhagyatott
áldása szállt rám, és az özvegy szívét felvidítottam. Igazságot
öltöttem magamra,
jogosságom palástként és süvegként borított be engem. A vaknak szeme
voltam, és lába a sántának.
Atyja voltam a szegényeknek, és az ismeretlen ügyét is jól meg-
vizsgáltam. /RÚF/
Talán érdemes felfigyelni Jóbnak
ezekre a szavaira: „az ismeretlen ember ügyét is megfontoltam.” (Jób 29:16, ÚRK) Más szóval, nem várta meg, míg például egy
rongyokba öltözött koldus
hozzá fordul alamizsnáért, inkább
aktívan kereste, mire lehet a másiknak szüksége, majd aszerint
cselekedett.
Isten feltárta hű szolgájának, hogy Sátán vádjai okozták gyötrelmeit, betegségét, aki azzal vádolta meg Jóbot, hogy csak érdekből követte Urát, és ha Isten visszavonja áldásait, majd megátkozza Őt. Sátán megfosztotta tehát javaitól, gyermekeitől. Számítása mégsem vált be! Ekkor cinikusan folytatta: „Bőrért bőrt, de mindent, amije van, odaad az ember az életéért” (Jób 2:4). „Ímé kezedbe adom őt, csak életét kíméld!” – szólt az Úr (Jób 2:6). Sátán nem is kímélte, Jób egész testét elborította fájdalommal.
Kérte őt Isten, hogy imádkozzék barátaiért, nehogy „rettenetest cselekedjék” velük, mivel nem szóltak Istenről igazán (Jób 42:8). „Azután eltávolította Isten Jóbról a csapást, miután imádkozott az ő barátaiért, és kétszeresen visszaadta az Úr Jóbnak mindazt, amije volt... Jób pedig élt ezután száznegyven esztendeig, és látta az ő fiait és unokáit negyedízig. És meghalt Jób jó vénségben és betelve az élettel” (Jób 42:10, 16-17).
Fontos tudnunk azt is, hogy minden emberért „per” folyik a mennyben. Sátán vádjaival szemben Isten alkalmanként megengedi, hogy próba tegye nyilvánvalóvá a mennyei lények előtt, hogy kinek mi lakozik a szívében, valóban méltó-e az üdvösségre. Ez történt Jóbbal is. Istenhez való ragaszkodása, iránta való hűsége és bizalma nem rendült meg. Magatartásával Sátán vádjait megsemmisítette!
Jób pátriárka rendületlen bizalommal kiáltotta megpróbáltatásának éjszakáján: „Mert én tudom, hogy az én megváltóm él, és utoljára megáll a por fölött, s ha ez a bőröm lefoszlik is, testemben látom meg az Istent. Saját magam látom meg őt, tulajdon szemeim látják meg, nem más.” (Jób 19:25–27)