Mt 4,2–3 • „Amikor negyven nap és negyven éjjel böjtölt,
végre megéhezett. És hozzámenvén a kísértõ, mondta né-
ki: Ha Isten fia vagy, mondd, hogy e kövek változzanak
kenyerekké.”
Péld 23,2 • „Kést tégy a torkodra, ha mértéktelen vagy!”
Fil 3,19 • „Akiknek végük veszedelem, akiknek istenük
az õ hasuk…”
Az étkezés öröme és hasznossága mellett az Ó- és Újszövetség hangsúlyozza az önmegtartóztatás, a böjt fontosságát is. Isten tudta, hogy az ember – elbukott állapotában – hajlamos a mértéktelenségre, a kívánságok kiszolgálására, ezért utasításokat és példát is adott e tekintetben. Jézus Krisztus negyvennapos böjttel kezdte szolgálatát.
„Ádám és Éva a mértéktelen étvágy miatt bukott el. Krisztus ellenállt Sátán legtüzesebb kísértésének, és az ember érdekében legyõzte az étvágyat, bebizonyítva, hogy gyõzhetünk a kísértés fe-lett. Amint Ádám az étvágy miatt bukott el és veszítette el a boldog Édent, Krisztus segítségével Ádám gyermekei legyõzhetik étvágyukat, és ha mindenben mértékletesek, visszanyerhetik az Édent.” (Ellen G. White: Étrendi és táplálkozási tanácsok, 58. o.)
Biblia és egészség
Jézus Krisztus a „gyökérproblémánál” kezdte el a helyreállítói munkát, vagyis azon a területen, ahol az elsõ emberpár elbukott, és ma is a legtöbbször buknak el az emberek. Saját példája által mutatta meg, hogy „embereknél ez lehetetlen, de Istennel együtt minden lehetséges”. Sátán a legmesszebbmenõkig megpróbálta Õt az önmegtartóztatás, és Atyjához való feltétlen ragaszkodás tekintetében, és Krisztus inkább a további éhezés mellett döntött, mintsem hogy Atyja parancsolatai ellen tegyen. Isten az ima által megszentelt önmegtartóztató életvitel által helyreállítja az embert, aki képes lesz újra felelõsen gondolkodni, és „uralkodni” nemcsak önmaga, hanem az Isten által rábízott élõlények és javak felett, amely az ember eredeti feladata, küldetése volt.
„Az elsõ hitehagyás egyik leggyászosabb következménye az, hogy az ember nem képes uralkodni önmagán. Csak akkor tud elõrelépni, ha visszanyeri ezt a képességét.” (Ellen G. White: i. m., 61. o.)
Izraelben az ünnepek összekapcsolódtak a komoly Istenkereséssel és az önmegtartóztatással, különösen a nagy engesztelési nap. Mivel a próféciák értelmében jelenleg a „nagy engesztelési nap” idején élünk, különösen fontos az önvizsgálattal, közös könyörgéssel összekötött böjt, amely testileg-lel-kileg igen hasznos és gyógyító (Jel 11,15–18).
Az önmegtartóztatás – amely tágabb értelemben jelenthet mértéktartó, egyszerû, természetes étrendet, illetve kifejezett böjtnapokat is – segít legyõzni „önkiszolgáló” szenvedélyeinket, és megerõsít a Krisztus-követés útján azáltal, hogy a viszszahúzó erõket, belsõ késztetéseket a jó szokások által mintegy felülírja (Rm 6,6–13). Tudatosítanunk kell azonban, hogy a szenvedélyek az életmód ismételt „elromlásával” újra uralkodóvá válhatnak, ezért is van nagy jelentõsége a mértékletes életmódnak, ami a hosszabb idõn át kialakított szokások egész életen át tartó, folyamatos gyakorlását jelenti. A bibliai értelmezés tehát nem a „kúraszerû”, ideiglenes, hanem az életre szóló változtatásokat tekinti érdeminek és hatékonynak.
„Az igazi böjt, melyet mindenkinek javasolnunk kell, a tartózkodás bármilyen serkentõ ételtõl, és olyan egészséges, egyszerû ételek helyes fogyasztása, amelyekkel Isten bõségesen ellátott bennünket. Gondoljunk kevesebbet a földi ételekre, és sokkal többet a mennyei táplálékra…” (Ellen G. White, 73. levél, 1898)
Dániel próféta életében szintén láthatjuk az önuralom nagy példáit, különösen az ifjúkori szokások kitartó követése tekintetében. „Dániel jelleme kiváló példaként tárul a világ elé, hogy mit tehet Isten kegyelme az elbukott és a bûn miatt megromlott emberrel… Ahhoz, hogy elérjük a legmagasabb erkölcsi és értelmi színvonalat, Istentõl kell bölcsességet és erõt kérnünk, s életünk minden szakaszában ragaszkodnunk kell a szigorú mértékletességhez… Az ifjak a vallásos elv által diadalmaskodhatnak a test vágyain, és hûek maradhatnak Isten követelményeihez, még ha áldozatot kell is hozniuk ezért.” (Ellen G. White: Étrendi és táplálkozási tanácsok, 27–29. o.)
Keresztelõ János életvitele korunkban különösen, kétszeresen is példaként szolgál: részben a világ állapota miatt (Mt 24,38), részben az adventnép Keresztelõ Jánoséhoz hasonló küldetésével összefüggésben (Ésa 40,1–11). Ahogyan János életmódja mintegy megfeddte kora kicsapongását, ma is az adventváró nép mértéktartása hirdeti Isten gondoskodását, az isteni elvekbõl eredõ önuralom szerepét, a fizikai-lelki megújulás jó hírét. A helyes életmód példája és figyelmeztetõ hatása ilyen értelemben sokszorosan többet ér, mint a leggondosabban kidolgozott prédikáció, vagy megírt könyv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése